Az elősátrak megjelenése hazánkban egyre népszerűbb, és sokak számára megkönnyíti, hogy a saját útjukon járhassanak. Ez a fellendülés már több éve tart, töretlenül mélyül, és a piac egyre nagyobb kínálattal reagál. Sajnos időnként hiányosak az információk, az emberek sok tekintetben tapogatóznak és bizonytalanok. Ezért írtuk ezt a cikket, hogy segítsen alapvető tájékozódást nyújtani a kínálatunkban szereplő elősátrakat illetően.
Célunk összefoglalni az alapvető tanácsokat és információkat azok számára, akiknek van egy furgonjuk és vennének hozzá egy elősátrat, valamint a lakókocsi- vagy lakóautó-tulajdonosok számára. Mindazoknak, akik szeretnének megérkezni a helyszínre, felállítani egy elősátrat és minden nap jönni-menni, és azoknak, akik végig egy helyen lesznek. Az iskolabusz hosszúságú lakókocsik tulajdonosainak és a kisebb méretű autókhoz egyaránt. És végül azok számára, akik meg kívánják hosszabbítani lakóautójukat, de nem tudják, hogy milyen is az oldalirányú meghosszabbítás ideális módja. A különleges kéréseket is szem előtt tartom, mint például az ötödik ajtóhoz illeszthető elősátrat.
Különbségek a márkák között
Kínálatunkban három márkától szerepelnek elősátrak. A dán Outwell, a skót Vango és ugyancsak a dán Easy Camp. Kollekcióik nemcsak megjelenésükben, hanem felépítésükben is, de főként a gyártójuk szemléletében és filozófiájában különböznek.
Az Outwell nagyon régóta gyárt sátrakat, és amilyen jól készíti a hagyományos sátrakat, amelyek kínálatunk legkiválóbb termékei közé tartoznak, semmiben sem marad el az elősátrak tekintetében sem. Megoldásaik kéz a kézben járnak a minőségi kivitelezéssel, ami garancia az elégedettségre. Rúd- és felfújható sátrakat is készítenek, azzal, hogy már a névből is megállapítható, hogy milyen típusú konstrukcióról van szó (SA rövidítés – Smart Air vagy röviden és velősen Air, akkor a rúd csak maga a név jelző nélkül).
Még az Outwellnek is többféle választéka van az anyagminőség, a vízoszlop és az UV-ellenállás tekintetében. Jelenleg a 2021-es kollekciónál ez a furgon-elősátrak számára az alapkínálattól (Active Range és Cruising) a középkategórián (Air Cruising) át a felső kategóriáig (Superior Air touring), valamint egy egyedi canopy-kínálatra (elősátrak a sínre és két állványra) van lebontva. Lakóautókhoz csak egyetlen sorozat létezik azonos paraméterekkel (de plusz a furgonok előlapjainak magasabb verziója, amelyek saját jellegzetességekkel rendelkeznek). A lakókocsik esetében az Outwell jelenleg szintén csak egy termékcsaládot kínál, a Ripple és Tide modelleket.
A gyártó 5 mm-es és 7 mm-es kéder síneket használ az előlapok nyújtásához, a kettőt pedig egyes modellek esetében egymás alá varrják.
Az Easy Camp ugyanabból a családból származik, mint az Outwell. Ez a márka összességében lényegesen olcsóbb, és azoknak készítik termékeiket, akik éppen azon gondolkodnak, hogy szeretnének-e elősátorral dolgozni. A befektetés ugyanis nem olyan magas. Ez összefügg az elősátrak kisebb anyagtömegével (és az alacsonyabb vízoszloppal), 2020-ig még minden modell rudakon állt, a 2021-es kollekcióban már megjelentek az első felfújható modellek. Ez a márka az egyetlen a három közül, amelyik nem kínál elősátrat lakókocsikhoz vagy lakóautókhoz. A vállalat nem osztja termékeit külön termékcsaládokra, anyagainak paraméterei azonosak.
A gyártó 7 mm-es kéder síneket használ az előlapok nyújtásához.
A skót Vango a sorozat harmadik tagja, egy nagyon érdekes alternatívája az Outwell termékcsaládnak. Hasonló minőség, de lényegesen eltérő kivitel és némileg eltérő felépítés. Összességében valamivel olcsóbb az azonos vagy hasonló modellméreteknél. A Vango egyrészt egy hagyományosabb koncepció felé hajlik a lakókocsihoz tartozó elősátrak tekintetében (például a jól ismert Frankana márkához képest), de sok tekintetben a maguk útját járják. Az elősátraik inkább az esős időjáráshoz igazodnak (mert a brit vásárlóközönség ehhez van szokva), a felépítési rendszerük is kicsit más (például külön-külön behelyezett sátormerevítő rudak, amelyek külön-külön fújódnak fel).
A Vango számos termékcsaládra osztja az elősátrakat, amelyek különböznek a gramázs, az UV-ellenállás és a vízoszlopnyomás tekintetében. Ugyanakkor az elősátraikat merev és felfújható szerkezetű sátrakra osztják. Mindezeket még önálló (ún. Drive-Away), fix (egyúttal lakóautókhoz is) és lakókocsikhoz is alkalmas csoportokra is bontják.
A gyártó 7 mm-es kéder síneket használ az elősátrak nyújtásához.
Áttekinthető összefoglaló a táblázatban:
Gyártó neve
|
A márka székhelye
|
Az elősátrak típusai
|
Kéder síneket mérete
|
|
Dánia
|
önálló, lakókocsihoz, lakóautóhoz, ötödik ajtóhoz
|
5 és 7 mm
|
|
Dánia
|
önálló, az ötödik ajtóhoz
|
7 mm
|
|
Skócia
|
önálló, fix, lakóautóhoz, ötödik ajtóhoz
|
7 mm
|
Részletesebb elemzés az elősátraknak szentelt vonatkozó részben olvasható, aszerint, hogy mihez csatlakoztatjuk.
Levegő kontra rúd - felfújható rendszer kontra rúdszerkezet
Ezt a kérdést előbb-utóbb mindenki felteszi, aki elősátrat kíván vásárolni. Tegyünk fel magunknak egy egyszerű kérdést: mit várunk el igazán az elősátortól? A magam részéről a MEGBÍZHATÓSÁGOT tenném az első helyre. Ideális esetben korlátlanul, ami nem lehetséges, de a felfújható csőrendszer már elég közel jár hozzá.
Ha mindkét rendszer előnyeit és hátrányait pontokban foglalom össze, akkor egyértelmű lesz, hogy mibe érdemes befektetni. És igen, maga a befektetés is az összességében felsorolt alábbi pontok egyike.
- MÉRETEK / rúd (vagy szegmens) konstrukció egy klasszikus, amit a legtöbben ismernek. Előnye a kis csomagméret. A csomagban lévő csövek több helyet foglalnak el, és határozottan nehezebbek. Ezzel szemben kempingezésnél általában autóval a helyszínre szoktak menni, így nem játszik olyan nagy szerepet a teljes csomag súlya - bár nem tűnik annak, a sátorra vagy oszlopokra varrt nagy csövek és rudak, a sátor mindkét változatának csomagolása pontosan egyforma méretű.
- TARTÓSSÁG ÉS JAVÍTHATÓSÁG / ha a rudak nagyobb széllökések során eltörnek, akkor megkárosíthatják az autómat, és nem tudom majd a helyszínen megjavítani (csak úgy, hogy kicserélem ezeket egy új készletre, amit mindig magammal kell vinnem). Ellenkezőleg a légkamrák csak nagy szélben hajlanak meg, és újra kiegyenesednek, tehát nem fognak megrepedni. Ha mégis megsérűlnének, akár a helyszínen rögtön megjavíthatóak, elég hozzá egy kis ragasztó és folt. (Akár a kerékpárbelsőkhöz vagy gyerekmedencékhez használható javítókészletek is használhatóak.) Hogy érzékeltessem, a csövekben való nyomás 0,5 atm, tehát nagyon alacsony. Nagyobb kár esetén a szezon után egészben is megvásárolhatók.
- FELÉPÍTÉS / itt tényleg nagy különbség van a kényelemben, ami egyértelműen a felfújható szerkezet oldalára adja a plusz pontokat. Általában ketten kell építenünk a rúd szerkezetű sátrat, mert magas, és mindkét oldalról ki kell feszíteni a rudakat. Még a legjobb rúdrendszer esetén is elég sok időt és munkát kell fordítanunk egy ilyen sátor felállítására. A felfújható rendszert csak az autó / lakókocsi alá rögzítjük (azzal, hogy mindkettőnél előbb az autón lévő rúdra feszítjük ki). Ezután már csak meg kell találni a szelepet (számuk az elősátor típusától függ), fel kell szerelni a szivattyút, és felfújni (motoros szivattyúknál ez teljesen automatikus). Amint a sátor emelkedni kezd, adunk neki egy kis segítséget belülről vagy kívülről, és gyakorlatilag ennyi. Egy tipikus felfújható sátor 10 perc alatt felállítható.
- ÁR / igen, itt lehet jelentős a különbség, de az air-típusú lényegesen kedvezőbb. Ugyanakkor fontos tudni, hogy azoknak, akik már elhatározták, hogy az elősátrat hosszú évekig teljes mértékben kihasználják, érdemes befektetniük ebbe a fajtába. A többiek számára az első néhány szezonban elég lesz a rúdrendszer, amikor eldöntik, hogy megfelel-e nekik ez a kempingstílus. Egy kisebb, 3 x 3 méter alaprajzú sátor ára akár 70 ezer forinttal is különbözhet.
Átláthatóan elrendezett érvek mellette és ellene:
|
Méretek
|
Szilárdság és javíthatóság
|
Építés
|
Ár
|
Légcsövek
|
macerásabb csomagolhatóság, nehezebb
|
erősebb és szélállóbb, kisebb lyuk a helyszínen javítható
|
könnyű, 10-15 percen belül (a legtöbb modellnél), a rudak nyújtása nélkül
|
több tízezer forintos nagyságrenddel magasabb ár
|
Rúdszerkezet
|
könnyebb, jobban csomagolható
|
nem bírja a nagyobb széllökéseket és eltörhet, a helyszínen nem javítható, csak cserélhető
|
hosszabb, nyújtórudak, a magasabb modelleket legalább 2 főnek kell építenie
|
több tízezer forintos nagyságrenddel alacsonyabb ár
|
ábra: Outwell Tide 320SA elősátor légszelepe
ábra: levegőelosztás a csövek között, látható a csövek csatlakozása, neoprén kupakok, alattuk vannak elrejtve a csövek közötti átjárást szabályozó "kapcsok". A Tide 380SA az Outwell-től. A csövek rögzítése tépőzárral történik, akárcsak a Vango márka köztes darabjainak felépítése
Furgonok és minden más, legalább 175 cm magas jármű
Van egy klasszikus vagy átalakított furgonod, és szeretnél hozzá egy elősátrat? Akkor mindenképpen fontos tudni, hogy az autó magassága legalább 175 cm kell legyen. Ajánlatunkban nem található elősátor ennél alacsonyabb autók számára. Az elősátor sok szempontból jobb megoldás, mint az árnyékoló, mivel az csak korlátozott árnyékolást biztosít, és nincsenek oldalsó paneljei. Amire szükséged lesz ahhoz, hogy az elősátor az autódnál legyen, a következő pontokban elmagyarázom.
Elősátrak lakókocsikhoz
A lakókocsis elősátrak és a furgonsátrak sok szempontból nagyon különböznek egymástól. A különbségek elsősorban az anyag súlyában és a kialakításban vannak, mivel a lakókocsisok kicsit másképp működnek a helyszínen. Jelenleg két márkától kínálunk sátrakat lakókocsikhoz, ezek a Vango és az Outwell. Az elsőként megnevezett gyártónak több termékcsaládja van, amelyek anyagsúlyban és UV-ellenállásban különböznek egymástól. Az Outwellnek csak egy termékcsaládja van (Tide és Ripple modellek), ahol a konstrukció, az UV-állóság és a mélységbeli különbségtől eltekintve a méretek pontosan megegyeznek.
Elősátrak lakóautókhoz
A lakóautók portfóliójában van egy elősátor szekció is, amely nagyon hasonló a lakókocsik elősátraihoz. Anyagok, tervezés és kivitelezés tekintetében egyaránt. Minden többé-kevésbé csak egy kicsit magasabb (ha kell). Érdekes módon mindkét márkánk (Vango és Outwell) egyszerre kínál magasabb verziót is az elősátrak terén, mivel eredetileg kisteherautókhoz szánták, így elég sok változatból lehet választani.
Hasznos linkek
Szerző: Radek Martínek
Forrás: unsplash.com, a szerző archívuma