A tavasz már itt kopogtat az ajtón, itt az ideje, hogy leporold a járgányt és az első menet előtt megfelelően ellenőrizd. A LIBERTA TOUR srácainak tanácsai arról, hogy hogyan kell ezt elvégezni.
Mostanában kezd egyre melegebb lenni, ami a kedvezőtlen járványhelyzet ellenére is mindannyiunkat kifelé csábít. Van aki sétálni megy az erdőbe, van aki futni, de mi, a kerékpározás szerelmesei, a biciklit vesszük elő a garázsból. A merészebbeknek, akik még a téli hónapokban sem tették le kerékpárjukat, elég csak egy könnyű karbantartást elvégezni és tovább róhatják a kilométereket.
Az szerzőről
Martin Hesko
26 éves, profi fotós - operatőr. Martin felel a teljes Liberta Tour projekt előkészítéséért és média-megjelenéseiért. Az expedíció alatt vidámabb és szomorúbb pillanatokat dokumentál fényképezőgéppel a kezében.
|
Időben kezdd el
Az említett karbantartást és a kerékpár műszaki állapotának ellenőrzését időben el kellene kezdeni mindenkinek, amíg még a kerékpáros szolgáltatások nem zsúfoltak túl, mint minden tavasszal. A kerékpár alapellenőrzését mindannyian elvégezhetjük otthon egyedül, aztán eldönthetjük, szükséges-e szakemberre bízni a biciklit, vagy biztonságosan indulhatunk-e az első tavaszi kilométereken. A Libertánk éppen pihen a nyári szlovák körútunk után, ezért az alapellenőrzést és a karbantartást egy szokásos MTB kerékpáron mutatjuk be.
Gumi
Először átnézzük a gumikat, hogy nincs-e rajtuk hiba, esetleg nincs-e itt az idő egy cserére. A tökéletes állapotban lévő gumi garantálja a kerék jó tapadását a terep felületére, megelőz esetleges hibákat vagy legrosszabb esetben egy esést is. A futófelület mintázata nem lehet kopott, és a gumiabroncs oldala sem lehet repedezett. Azt is ellenőrizzük, hogy mennyire kemény, ill. hogy van-e benne megfelelő nyomás ahhoz a felülethez, amelyen menni akarunk. Az MTB kerékpár kerekeiben alacsonyabb a nyomás, a közúti kerékpárokban pedig magasabb. A Liberta kerékpár 24 hüvelykes kerekein Schwalbe gumik vannak, amivel a Liberta Tour 15 napja alatt a három biciklin csak három defektünk volt, de azokat is mind a felniszalag hi§nya okozta. Ennek pótlása után a belső gumik szinte halhatatlanok voltak.
Kerék, küllő, kerékagy
A következő lépés magának a keréknek a vizsgálata. Megforgatjuk a kerekeket, és ellenőrizzük, hogy nincs-e benne úgynevezett „nyolcas” - oldalirányú elhajlás. Ha valamelyik kerék valóban elhajlik oldalra, és nincs tapasztalatunk a javítással, azt javasoljuk, inkább bízd a kerékpárt egy szakértő szerelőre, nehogy egy házi centírozással még nagyobb bajt csinálj. Az abroncs ellenőrzése után vizsgáld meg a küllőket, egyik se legyen repedt vagy laza. Nekünk az 1500 kilométeres utunkon sikerült eltörni egy küllőt. Szerencsére az út vége felé történt, így nem volt szükséges a csere. A küllők ellenőrzése után nézzük meg a kerékagyakat is, hogy nem lötyög-e, vagy nem ad ki furcsa hangokat, ami akár csapágyproblémára utalhat. Ha valami nem tetszik és nem tudod szétszedni a csapágyat, bízd a kerékpárt egy szakértőre. Ez az alkatrész rossz műszaki állapotban nagyon veszélyes lehet. A készülő filmünkből majd meggyőződhetsz ennek a kijelentésnek az igazáról.
Fékek
Minden kerékpár fontos eleme a fék. A Libertán kettő van, az egyik elöl, amit hatékonysága miatt inkább dísznek neveznék, és a hátsó, az úgynevezett kontrafék, ami az agyba van integrálva, és a pedálok hátrafelé történő lenyomásával aktiválódik. A ti kerékpárotokon biztosan jobb fékek vannak és semmiképpen sem szabad elfelejteni őket ellenőrizni és karban tartani. Ha a te kerékpárodon úgynevezett V fék van, ellenőrizd azok hatékonyságát és a fékpofák állapotát, amiknek nem szabad kopottnak lenni. Tárcsafékek esetén is, amelyek lehetnek mechanikusak vagy hidraulikusak, javasoljuk a tárcsák állapotának ellenőrzését is, amelyeknél szintén nem szabad, hogy nyolcas legyen, hogy alap esetben neérjenek hozzá a fékbetétek. A mechanikus tárcsaféken ellenőrizd a bowden kopását, a hidraulikus tárcsafék nem lehet levegős. Ez a fékrendszer alacsony hatékonyságában mutatkozhat meg és abban az érzésben, hogy a fékkar meghuzása "gumis" érzetet produkál. Ebben az esetben ki kell cserélni az olajat. Ha nincs tapasztalatod benne, akkor ismét jobb, ha a kerékpárt professzionális szervizre bízod.
Teleszkópos villa, lengéscsillapító
A Liberta kerékpárnak egyetlen nagy előnye van, az egyszerűsége. Nincs teleszkóp, nincs sebességváltó, nincs semmi probléma. Ha a te bicikliden van teleszkóp vagy hátsó lengéscsillapító, akkor a szezon előtt figyelj rájuk. A teleszkópos villa belső részei nem lehetnek sérültek, azért, hogy a gumitömítések ne sérüljenek. Nem szabad, hogy olaj vagy zsír szivárogn a teleszkópos villából vagy a lengéscsillapítóból. Ha a biciklid már nem új, és eddig nem fordítottál különösebb figyelmet a teleszkópra, akkor fontold meg, nincs-e szükség egy nagyobb szervízre - olajcsere, tömítések cseréje. Ha a teleszkóp nagyobb probléma nélkül működik, elegendő a belső villákat szilikonolajjal befújni, néhányszor megnyomni aztán szárazra törölni. Óvatosan kell eljárni az olaj fújásánál, hogy az ne kerüljön a féktárcsára vagy a kerékabroncsra. Ha ez mégis megtörténik, ezeket a részeket egy speciális zsírtalanítóval kell zsírtalanítani.
Kormány, ülés
Ellenőrizzük a kormányt is, a kormány hajlását és rögzítését a kormányszárban. Minden csavart megfelelően, a megfelelő nyomatékkal kell meghúzni. Ellenőrizzük a nyereg beállítását, magasságát, dőlését, és hogy be van-e jól rögzítve a keretbe. Ha kerékpározás közben reccsenés hallatszik a vázból, azt a nyeregcső okozhatja. Ebben az esetben az erre a célra használt vazelinnel kenjük be.
Váz
Amikor megtisztítjuk és megmossuk a kerékpárt, vizuálisan ellenőrizzük a váz állapotát. Fokozott figyelmet fordítsunk a hegesztésekre és az illesztésekre, hogy az adott helyeken ne legyenek repedések, amelyek biciklizés közben váztörést okozhatnak. Alaposan vizsgáljuk meg az alsó csöveket is, melyek menet közben különféle szennyeződéseknek és kőfelverődéseknek vannak kitéve.
Fogaskerék, lánc
Végül ellenőrizzük a hajtást és a sebességváltót. A Libertán ezzel újfent nincsen baj, csak egy sebességfokozata van. Elég csak a fogaskerekek és a lánc állapotát ellenőrizni. Utóbbi idővel megnyúlik. Minden modern kerékpáron található azonban váltó, amelynek váltóját és állapotát a szezon előtt ellenőriznünk kell. A váltásnak simán és pontosan kell történnie. Ha nem ez a helyzet, akkor közvetlenül a váltón vagy a kormányon lévő sebességváltó karon állíthatunk.
A lánc állapotát ellenőrizhetjük akár egy arra dedikált mérőeszközzel, de ha egy közönséges tolómérőt 132 mm-re beállítunk és behelyezzük a lánc rései közé, a célra az is megfelel. Ha a tolómérő nem illik oda, vedd fontolóra a lánc cseréjét, hogy elkerüld a költséges javításokat, ideértve a fogaskerék cseréjét is. Országúti kerékpár esetén a láncot 3-4 ezer kilométerenként ki kell cserélni, de olyan kerékpáron, ahol a lánc jobban terhelődik - MTB vagy a Liberta Szlovákiában kerékpározva - a cserét fontolóra kell venni minden megtett ezer kilométer után. Mi 1500 kilométert mentünk a Libertával, és az út végére a láncok annyira megnyúltak, hogy igazából csak kiállítási tárgy lett belőlük. Ha a lánc rendben van, zsírtalanítóval tisztítsd meg, vagy az erre tervezett mosógéppel. Töröld szárazra és kend be a megfelelő olajjal, majd a felvitel után szintén szárazra kell törölni. Fontos, hogy a lánc belső láncszemei legyenek bekenve, a külső felületük ne. Ezekre por tapadhat, ami egy koptató réteget képez és a lánc méginkább elhasználódik.
Kész!
Az ilyen módon ellenőrzött kerékpárt finomhangoljuk, és indulhat a kerekezés, vagy el kell vinni a szervizbe ha szükséges egy alaposabb átnézés. Ha az ellenőrzésre vagy a javításra nincs időd, akkor keresd fel a legközelebbi kerékpárszervízt - minél előbb, annál jobb, mert a következő hetekben a szerelők tömve lesznek.
Hasznos linkek
Szerzők: Martin Hesko
Források: a szerző archívuma, libertatour.sk