Általánosságban az elősátrakról
Az elősátor nagyon jó választás azoknak, akik lakókocsijuk, furgonjuk vagy lakóautójuk bővítésén gondolkodnak. Hálószobaként vagy tárolóként használhatók kerékpárok és egyéb dolgok tárolására, amelyeknek ezután saját fedett helyük lesz.
Ez a cikk a furgonhasználóknak szól, de más témák is olvashatók, beleértve az előkészítést is a leggyakrabban feltett kérdéseknél. Ezek először is a gyártók közötti különbségek, majd mindenekelőtt a rúdszerkezetek és a légrendszerek (felfújható sátrak) összehasonlítása. Ha tehát egy kicsit többet szeretnél megtudni, kattints az alábbi cikkre.
Bővebben:
|
Hogyan válasszunk megfelelő elősátrat?
Ez a cikk mindazoknak szól, akik elősátor vásárlásán gondolkodnak. Segítünk neked, hogy ne tévedj el a piacon levő hatalmas választék útvesztőiben.
>>> RÉSZLETES CIKK <<<<
|
Furgonok és minden más, legalább 175 cm magas jármű
Van egy klasszikus vagy átalakított furgonod, és szeretnél hozzá egy elősátrat? Akkor mindenképpen fontos tudni, hogy az autó magassága legalább 175 cm kell legyen. Ajánlatunkban nem található elősátor ennél alacsonyabb autók számára. Az elősátor sok szempontból jobb megoldás, mint a napellenző, amely csak korlátozott árnyékolást biztosít, és nincsenek oldalsó paneljei. Amire szükséged lesz ahhoz, hogy az elősátor az autóddal használható legyen, a következő pontokban elmagyarázom.
Csatlakozási lehetőségek és felépítés
Ez az egyik legfontosabb pont. Hogyan kapcsolódunk, és egyáltalán lehetséges-e, ez kell leginkább érdekeljen minket, ha nincs tapasztalatunk. Először is, az elősátor csak furgonra és annál magasabb járműre rögzíthető, klasszikus személyautóra nem rögzítjük. Vagyis körülbelül 175 cm magasságtól.
Előre szeretném leszögezni, mert ez az egyik leggyakrabban feltett kérdés, egyik elősátor sem tartalmazza a csatlakozósávot, így az nem a csomag része.
Számos csatlakozási lehetőség létezik, és a furgonok túlnyomó többségéhez az elősátor probléma nélkül csatlakozik. Nézzük át ezeket.
- A legtöbb gyártó alapvetően azt feltételezi, hogy van az autódra már rögzítve van az úgynevezett kéder sín (angolul úgynevezett Bead thickness). Ez a legjobb módja annak, hogy az elősátrat az autódhoz csatlakoztasd, mert problémamentes és messzemenően a legerősebb. Az autóra szerelhető, a legtöbb felhasználó online megrendeli, és maga szereli fel. Fontos, hogy úgy rögzítsük, hogy az autó oldalán levő tolóajtóval ne legyen gond és semmi akadályba ne ütközzön. A sín teljes hossza alapján számoljuk ki, hogy milyen elősátrat lehet hozzáilleszteni - a második fontos adat a sín magassága a talajtól. Ezen adatok alapján választjuk ki csatlakozás szerint a megfelelő elősátrat .
- Ha nem szeretnéd, hogy a kédersín rögzítve legyen, használhatsz az úgynevezett mágneses csíkot. Gyakorlatilag azzal helyettesíti a fixet, hogy nem raksz rá tartósan semmit, hanem ha van vezetőtetős szerhád, akkor csak ráteszed, és a mágneses lapjaival felcsatolja magát. Három darab méteres sín van a készletben (maga tehát 3 m), amit ráfeszítesz, a másik oldalukról pedig egy összekötöd az elősátorral. Hátránya, hogy nem túl erős, és lecsúszhat a tetőről. Az önálló sátrakhoz mindenképpen használhatod (ideális esetben az első szezonban, mielőtt eldöntöd, hogy lecseréled-e egy fix sátorra), de fix sátrakhoz (amelyek nem önállóak) nem ajánlom. A sín mind az Outwell (aki gyártja), mind az Easy Camp és a Vango márkák esetében működik.
- Úgy a Vango mint az Outwell valamint az Easy Camp azonban rúd nélkül is rögzíthető az autóhoz. Az Outwell és az Easy Camp valójában zsinórokkal rendelkezik, amelyek szorosan a rögzítőhüvelyre vannak varrva, majd a tetőre (ha rendelkezésre áll ráépítés, állvány, egyéb) vagy az autó mögötti talajba lehet pattintani. Utána egyszerűen cövekezd akárcsak egy sátrat. A Vango nem rendelkezik zsinórokkal, hanem pántokkal, amelyek az előre elkészített védőkbe pattannak, és a tetőre vagy a tető mögé rögzülnek vissza. Néhány jelenlegi modell esetében a pántkészlet már benne van a csomagban. Esetleg megvásárolható. Hátrányok? Ha nap mint nap szeretnél kirándulni az autóval, az elősátor hozzáadása nehézkes és időigényes lesz egy fix rúddal szemben.
- A másik két lehetőséggel csak még egy pontban foglalkozom, mert egyik sem ideális. A Vango és az Outwell a rögzítéshez a hüvelybe varrt hosszanti zsebbel rendelkezik, amelybe a rúd behelyezhető (nem minden modellnél tartozék), majd a tető ereszcsatorna sínjébe akad. Sajnos ma már szinte senki sem rendelkezik vele, de a felhasználók egy bizonyos százalékának megoldást jelenthet. Utolsó csatlakozásként van egy meglehetősen támogató opció, amelyet a Vango és az Outwell is kínál. A rögzítésre szolgáló hüvely legvégén tépőzáras rögzítők találhatók, amelyekkel a szövetet az autó tetőszerkezete mögötti részre lehet rögzíteni.
ábra: Outwell mágneses sín és a tetőhöz való rögzítése, beleértve az elősátrat is
Végül még egy fontos dolog maga az ingázás, ha a tömör kédersínt választod. Egy merev csatlakozóhüvelyt helyezel bele, és ez szilárd kapcsolatot hoz létre, amely nem válik le. Tehát hozzá kell vásárolni (egyik elősátor csomag sem tartalmazza) az úgynevezett Connect szettet (a Vang esetében ez a Driveaway Kit). Ezek szegélyek, amelyek kombinálásával bármikor leválasztható az elősátor, és a sínek ki- vagy becsúsztatásával újra csatlakoztathatod azt. Úgy működik, hogy a szövetszíjat a kocsi egyik rögzített sínjére csúsztatjuk, majd a kétoldalas síneket belecsúsztatjuk, majd magát az elősátrat a másik oldalról tesszük hozzá. Ez lehetővé teszi, hogy bármikor könnyen távozz anélkül, hogy egy rögzített sátor bonyolult szétszerelésével kellene foglalkoznod.
Maga a felépítés nagyon egyszerű. Ezt részben már leírtam a Levegő kontra rúd fejezetben. Az elősátrat a tetőn rögzítjük (tetszőleges módon), mindkét oldalát az alváz alá ékeljük, megtaláljuk a szelepet, és a mellékelt szivattyúval (vagy a saját, elektromossal) felfújjuk. A fél atmoszféra nagyon gyorsan elérhető, az építési idő általában 10 percbe belefér. A sátor majdnem magától feláll, csak egy kis segítségre van szüksége a csövek kiegyenesítéséhez. A rúd klasszikusan van megépítve, csak előtte fel kell feszíteni az autóra.
A jobb elképzelés és tájékozódás érdekében lásd:
ábra: behelyezett végű kéderprofil részlete (lehet mágnescsíkból vagy elősátorból).
ábra: az elősátor sínhez való csatlakozásának részlete - a kéder sínbe feszített vége, csatlakozó kábelek, tépőzár, áthúzható szem a rúd számára. Itt az Outwell Shade Air modellről van szó.
Az elősátrak fajtái és típusai
Ha a kapcsolódást már megoldottad, fontos, hogy jól válaszd ki magát az elősátrat. Portfóliónkban 3 fő márka található, éspedig az Outwell, az Easy Camp és a Vango. A márkákról szóló részben írtam a különbségekről.
Többé-kevésbé magát a kiválasztást erősen korlátozza a csatlakozás, ami kiszűri azokat az elősátrakat, amelyek egyáltalán csatlakoztathatók. Ekkor kell átgondolnunk, hogyan fogjuk használni a sátrat, és hogyan fogunk táborozni. Ha csak kerékpárok és két szék tárolására szolgál, általában elegendő egy 3 x 3 méteres alapterületű sátor; ha valakit el is szerenténk szállásolni, nagyobb sátorra van szükség. Jó tudni, hogy az Ouwell márka csak integrált padlóval rendelkező elősátrakat készít, ami a külső sátorra van laminálva. Minden elősátor alapvetően hálószoba nélküli, ezért egyfalú. A hálószobák azonban megvásárolhatók akár függönyös megoldásként (Outwell és Easy Camp), akár szabadon állóként (Vango, amely mindkettőt kínálja, a szabadon állóknak saját konstrukciójuk van, két keresztezett rúdból). A Vangonak különféle kivitelű modelljei vannak, de a legtöbben betétpadlóval rendelkeznek, így nincs rögzítve. Ami azért praktikus, mert eldöntheted, hogy beteszed-e a sátorba vagy sem (rosszabb talaj esetén ideális, ha nem használod, hogy ne sérüljön meg feleslegesen). Az Easy Camp hasonló.
A furgonok elősátrai a következőkre oszlanak független, úgynevezett Drive-Away (elmehetsz és visszajöhetsz, a sátor állva marad) és a rögzített. Mindezt kiegészíteném még az ötödik ajtóhoz illeszthető sátrakkal, amelyet mindhárom márka gyárt).
- A Drive – Away a legelterjedtebb. Ideális hosszabb tartózkodáshoz egy helyen, ahol állva hagyhatod sátrat, és az autóval függetlenül túrázhatsz a környéken.
- Rögzített (esetünkben csak a Vango) azoknak való, akik a kempingezést úgy tervezik, hogy folyamatosan "mozognak" az útvonalon, ezért szükségük van egy kicsi, ideális esetben gyorsan összepakolható sátorra. Az ilyet rácsúsztatják a sínre, amelyen áll, egyetlen vagy több léggyűrűvel megtámasztva.
- Az ötödik ajtóhoz – nagyon népszerű elősátrak, amelyektől az emberek sokszor kicsit más építési módot várnak el, mint amit kínálnak. A túlnyomó többségük nem csak a mi kínálatunkban, hanem az egész piacon csak bizonyos méretű FELNYÍLÓ hátsó ajtóval működik. Tehát az általunk kínált Crowford az Easy Camp-től csak a VW T5/T6/ T6.1 (Multivan, Caravelle, Transporter, California) és MB W447 (V-osztály, Vito, Marco Polo) ajtótípusokat támogatja. Nagyon érdekes a WOODCREST az Outwell-től , amely saját szerkezettel (rudakkal) rendelkezik, és mind az autó oldaláról, mind hátulról csatlakoztatható (az összes csatlakozója megvan, amelyet a "Csatlakozási lehetőségek" fejezetben említettem ). Érdekes még a Tailgate AirHub Low (a "no Air", azaz a rúd nélküli változat is), amely hevederekkel rögzíthető az autó végére. Szintén önálló.
ábra: Outwell Woodcrest - az ötödik ajtóra (keskeny csatlakozóhüvely) és oldalról is rögzíthető (saját felépítésű, tehát variálható) sátor.
ábra: az Easy Camp Crowford elősátra csak az ötödik ajtóhoz, amely az egyetlen támpontot és egyben a tetejét is képezi.
ábra: Vango Siesta Low fix elősátor, amely a kocsira támaszkodik és nem önálló. De ugyanakkor nagyon gyorsan megépíthető és egyben összepakolható is. A kis méretek kifogástalanok.
Fontos tudni, hogy az elősátrakhoz kiegészítők is vásárolhatók, amelyek mindenképpen említésre méltók. Lehetőség van úgynevezett Footprint (egy ponyva a sátor alatt, amelynek köszönhetően nem szennyeződik a csomagolás során, és ugyanakkor jobban védi az eredeti padlózatot), egy függönnyel elválasztott vagy önálló hálószoba (a sátor gyártójától függően), és különböző típusú világítás, amely a sátorban lévő rúdra feszíthető vásárlásához is. A legtöbb elősátorhoz a gyártók szőnyegeket is kínálnak.
Elősátrak lakókocsikhoz
A lakókocsis elősátrak és a furgonsátrak sok szempontból nagyon különböznek egymástól. A különbségek elsősorban az anyag súlyában és a kialakításban vannak, mivel a lakókocsisok kicsit másképp működnek a helyszínen. Jelenleg két márkától kínálunk sátrakat lakókocsikhoz, ezek a Vango és az Outwell. Az elsőként megnevezett gyártónak több termékcsaládja van, amelyek anyagsúlyban és UV-ellenállásban különböznek egymástól. Az Outwellnek csak egy termékcsaládja van (Tide és Ripple modellek), ahol a konstrukció, az UV-állóság és a mélységbeli különbségtől eltekintve a méretek pontosan megegyeznek.
Elősátrak lakóautókhoz
A lakóautók portfóliójában van egy elősátor szekció is, amely nagyon hasonló a lakókocsik elősátraihoz. Anyagok, tervezés és kivitelezés tekintetében egyaránt. Mindez többé-kevésbé csak egy kicsit magasabb (ha kell). Érdekes módon mindkét márkánk egyszerre kínál magasabb verziót is az elősátrak terén, mivel eredetileg furgonokhoz szánták, így sok változatből lehet választani.
Hasznos linkek
Szerző: Radek Martínek
Forrás: unsplash.com, a szerző archívuma