Átkattintok a kategóriákra Átkattintok a kosárra Átkattintok a navigációra

💣 BLACK FRIDAY -30% és -60% az outdoor felszerelésekre Megnézem

Hogyan kezdjünk el jégfürdőzni

Olyan tevékenységet keresel, amely nem vesz el órákat az idődből, de mégis elegendő szellemi pihenést biztosít és erősíti az immunrendszered? Akkor mindenképpen próbáld ki a jeges fürdőzést!


Tartalom

A covid korszak egyik pozitívuma kétségtelenül az, hogy sokan felfedezték a jeges fürdőzés varázsát. A rövid, de rendszeres jeges vízben való tartózkodás ellenállóbbá tesz minket a betegségekkel és a stresszel szemben. Lehetővé teszi számunkra, hogy néhány értékes pillanatra elfelejtsük minden gondunkat, és magunkra koncentráljunk. Két perc alatt annyi endorfinnal töltődhetsz fel, amivel még egy óra intenzív sportolás után sem. 

 

Miért kezdj el jégfürdőzni?

Először is, a jégfürdőzés segít alkalmazkodni a hideghez. A hidegnek való rendszeres kitettség hatására a szervezet barna zsírt épít fel, amely melegen tartja a belső szerveket. Ez megvéd téged a megfázástól mind érzékszervi, mind egészségügyi szempontból. Rendszeres edzéssel hamarosan megtapasztalod, hogy kevésbé leszel fogékony az olyan betegségekre, mint a megfázás, a szezonális vírusok, a mandulagyulladás vagy az influenza, amelyek hideg időben, 0 és 5 °C közötti hőmérsékleten könnyebben terjednek. A rendszeresség azonban fontos; ha abbahagyod, akár csak rövid időre is, az alkalmazkodás gyorsan elvész, és újból kell kezdeni. 

A jeges fürdőzés másik előnye a mentális kikapcsolódás. Napjainkra jellemző, hogy intenzív érzések széles skálája vesz körül bennünket, folyamatosan több dolgot csinálunk vagy több dologra gondolunk egyszerre, és agyunknak nincs ideje pihenni. Amikor a jégbe merülsz, nem gondolsz semmire. A fej üres, az agy pedig megkapja a kívánt nyugalmat. Néhány percig csak az itt és most van. Talán ez az oka annak, hogy a jeges fürdést a mentális betegségek lehetséges megelőzéseként, sőt néha a terápia részeként említik. 

Idővel észre fogod venni, hogy ellenállóbb leszel a stresszel szemben, kitartóbb és türelmesebb leszel, és jól tolerálod a kellemetlenségeket. Ez különösen akkor igaz, ha tudatosítani tudod magadban a mindennapi életben tapasztalt helyzetet, és be tudod kapcsolni az érzékeidet, ahogyan azt a hideg vízben természetes módon teszed. 

   

 

Hogyan támogassuk az immunrendszert

Az immunrendszerünk valójában egy "pajzs", amely megvédi az egészségünket. Íme néhány tipp, hogyan tudjuk erősíteni.

>>> TOVÁBB OLVASOM <<<

 

A jégfürdőzés mint életmód

A jeges fürdőzés kezdetben valószínűleg azokat vonzza, akik közel állnak a természethez, nem bánják, ha ki vannak téve az elemeknek és érzik azok erejét. 

Hasonlóképpen, a jeges fürdés vonzó lehet a minimalisták számára is. Ez egy olyan hobbi, amelyhez szinte semmire sincs szükséged, ami ne lenne már otthon, gyakorlatilag nem kerül sem időbe, sem pénzbe, nem keletkezik hulladék. Nem kell bébiszittert szervezned a gyerekeknek, ők biztosan kibírják azt a néhány percet, amíg a vízben vagy, és hamarosan talán még csatlakoznak is hozzád. Egyáltalán nincs szükséged semmire.

Egy másik sajátos csoport az úgynevezett "kényelmetlenséget kedvelők". Olyan emberek, akik szeretnek kilépni a komfortzónából, mert csak így lehetnek elégedettek a saját normális komfortzónájukban. 

Napjainkban a jeges fürdőzés határozottan vonzó azoknak, akik követik a trendet. Számos Facebook-csoporthoz csatlakozhatnak, fotókat oszthatnak meg és motiválhatják egymást. 

De bizonyára sokkal több ok is van belekezdeni, és úgy gondolom, hogy bárki, aki megpróbálkozik a jeges fürdőzéssel, még akkor is, ha nem áll közel a természethez, nem a kényelmetlenségek szerelmese vagy nem minimalista, nagyon gyorsan megtalálhatja önmagát a jeges habokban. 

 

     A szerzőről

Kateřina Balcarová

Katka két kisgyermek édesanyja. Miután a gyerekekkel otthon maradt, a sziklák és az alpesi turisztika iránti szenvedélyét a futás iránti szenvedélyre cserélte, és teljesen beleszeretett az ultramaratoni futásba. Ezen kívül mászó oktató, és szereti megosztani mászási, túrázási, futási és szabadtéri-szülői tapasztalatait mindenkivel.

 

 

A jeges fürdés kockázatai

Ennek az edzésnek is megvannak a maga kockázatai. Jó tudni róluk, mert a megfelelő eljárás betartásával a bajok megelőzhetők. 

Ha nem vagy elég türelmes, nem adsz a szervezetednek időt, hogy alkalmazkodjon a hideghez, vagy ha a szervezeted által elviselhetőnél hosszabb ideig teszed ki magad a hidegnek, kockáztatod, hogy megfázol, és ennek következtében fogékonyabbá válsz a szezonális betegségekre. 

Fagyott vizekben való merüléskor megvághatod magad a jégen. Mivel a víz jól lehűti az embert, és zsibbasztja a vágásokat, valószínűleg csak a parton fogod észrevenni. 

Ha szív- vagy érrendszeri problémáid vannak, feltétlenül konzultálj az orvosoddal. A hideg vízbe merülés sokkolja a testet, és a szívre ható terhelés óriási. 

Gyakorold a jeges fürdőzést legalább egy ismerőssel kettesben. Ha valamelyikőtök rosszul lesz, összeesik vagy szívmegállás lép fel, a partner ki tudja húzni a partra, segítséget tud adni, és szükség esetén hívhatja a mentőket. 

Ha úszol, javaslom, hogy szerezz be egy úszóbóját, amit a derekadra erősíthetsz. Megpihenhetsz rajta, vagy ha a legrosszabb történne, és elveszítenéd az eszméleted, a társad azonnal megtalálhat, és a partra visz, ahol megkezdheti az elsősegélynyújtást. 

Teljesen más szintű, cikkünk keretein kívül eső diszciplína a jég alatti úszás. Ha erre készülsz, tájékozódj a szükséges információkról (!!!). Ha mindent helyesen csinálsz, és kellően elővigyázatos vagy, akkor ez is biztonságosan végezhető. 

 

Mi lehet hasznos a jeges fürdőzéshez: 

  • Törölköző - javaslom, hogy az összehajtható és gyorsan száradó anyagok közül válassz. Hasznos, ha ezután a jeges fürdést beépíted a napi rutinba (utazás, kirándulás, munkába járás,...)

 

 

  • Szandál - nagyszerű dolog azoknak, akik nem szeretnek mezítláb futni a hóban. Gyakran kell néhány métert futni a parttól a vízig. 

 

  • Téli sapkák - ha a jeges fürdőzők között a sapkát viselők csoportjába tartozol, mindenféle anyag, szín és minta közül választhatsz. Ez csak a külsőségről szól. 

 

  • Pléd - nagy segítség, különösen, ha nedves, sáros a talaj, vagy egyszerűen csak kényelmetlen mezítláb állni. A pléd megakadályozza, hogy a lábad nedves vagy piszkos legyen, és szigetel a talajtól. 

 

  • Neoprén zokni, csizma és kesztyű - lássuk be, a lábujjak és az ujjak fagyása fájdalmas lehet a jeges fürdőzés során. Óvhatod őket neoprén zoknival (csizmával) vagy kesztyűvel, amelyek melegen tartják a lábad, és megvédenek a sérülésektől is. 

   

 

Hogyan tartsd melegen a lábad

Amikor a lábujjaink teljesen átfagytak, mindig nagy fejtörést okoz, hogy hogyan tudnánk kellően felmelegíteni őket. Az alpesi turizmus ismerői minden bizonnyal tudják, hogy néz ki ha ujjaink fagyási sérülést szenvednek és nem foglalkozunk vele kellően (röviden: kék, aztán fekete, aztán volt-nincs).

>>> TOVÁBB OLVASOM <<<

 

Hogyan kezdjünk bele

A legfontosabb elv a fokozatosság. Az ideális kezdet a nyár vége, amikor még természetes módon, viszonylag meleg vízben fürödhetsz. Csak annyit kell tenned, hogy nem hagyod abba. Csak épp a fokozatosan hűlő vízzel rövidebb ideig tartózkodsz a vízben. 

Ha más évszakban kezded el, akkor a legjobb, ha a zuhanyzóban próbálkozol, ahol beállíthatod a víz hőmérsékletét. Kezdd langyos vízzel, és egy hét múlva mindig próbálkozz egy kicsit hidegebbel. Ha úgy érzed, hogy készen állsz rá, próbáld ki a vizet a természetben. 

Sapkában vagy anélkül? Próbáld ki mindkettőt, és nézd meg, melyik illik hozzád jobban. Nem látok különbséget. 

Hányszor hetente? Az ideális a heti 3-5 alkalom. Időt kell adni a szervezetnek a regenerálódásra és az alkalmazkodásra. A nőknek a menstruáció első napjaiban fel kell hagyniuk a jeges fürdőzéssel. 

Mennyi ideig tartózkodjunk a vízben? Kezdd fél perccel, és minden héten adj hozzá újabb fél percet. A legnagyobb egészségügyi előnyök 3-4 perces merüléssel érhetők el - ennél hosszabb időtartam nem jár nagy egészségügyi előnyökkel. De ha ez neked örömet okoz, nyugodtan hosszabbítsd meg a vízben tartózkodást. A jéghideg vízben töltött maximális biztonságos idő 22 perc. Ezt természetesen néhány hónap valóban rendszeres edzéssel éred el. 

 

Hogyan kell felkészülni a belépésre. Nyugodj meg, vegyél néhány mély levegőt, koncentrálj, és fogadd el, hogy egy ideig hideg lesz. Teljes önátadással és békével lépj be és merülj el. A vízben csak magadra koncentrálj, lélegezz, és érezd, ahogy a kezdeti kellemetlen érzés 20-30 másodperc után kezd elmúlni. 

A jeges fürdés után mozgással melegíts. Irányadónak addig kell mozogni, amennyi ideig fürdőztél. Legyen kéznél valami enni és innivaló. A tea klasszul felmelegít, az étel pedig pótolja az elvesztett energiát - állítólag egy 4 fok alatti vízben töltött perccel 400 kalóriát éget el a szervezet. 

A jeges fürdésnek nagyobb haszna van, ha reggel csinálod. Ha azonban ez nem felel meg neked a szokásos napi feladataid miatt, az sem baj. Ha komolyan gondolod a jeges fürdést úgy kell beépítened a mindennapi életedbe, hogy a szervezés a lehető legkevesebb gondot jelentse. Ha a munkából hazafelé menet vagy akkor csinálod, amikor a gyerekek körülötted futkorásznak, akkor sem lesz semmi gond. Ne bonyolítsd az életed a kelleténél jobban. 

 

Hasznos linkek

 

Szerző: Kateřina Balcarová

Forrás: a szerző archívuma, unsplash.com

Mit pakoljunk egy vízitúrára

Tanácsadás

Mit pakoljunk be, ha víz közelébe megyünk? Mit vigyünk magunkkal és mit hagyjunk otthon? Inspirálódj mai cikkünkből. 

Túrahátizsákok és amiket belepakolunk

Tanácsadás

Azon töröd a fejed, hogy miket is kell bepakolni ha a természetbe indulsz? Inspirálódj cikkünkből. 

Hogyan főzzünk a természetben - receptek

Tanácsadás

A Rabbit Chef’s csapata a szabadban főzés szerelmesei és mesterei. Most könnyű és ízletes, a természetben is egyszerűen elkészíthető receptjeikkel adnak inspirációt mindenkinek.

Válogatásunk

2 220 Ft (19.82 %) 1 780 Ft

Összehasonlítom

5 760 Ft (14.41 %) 4 930 Ft

Összehasonlítom

3 040 Ft (20.07 %) 2 430 Ft

Összehasonlítom