Átkattintok a kategóriákra Átkattintok a kosárra Átkattintok a navigációra
  • Zimní výprodej

Néhány trükk a hideg legyőzéséhez

Ki akarna úgy remegni mint egy kis kutya? 


Tartalom

Nem számít, ha villamosra vársz, éppen a snowboardod kötését kapcsolod be egy gyönyörű sípálya előtt, vagy az utolsó cöveket vered be egy hóesés előtti este, sosem akarsz fázni.

 

 

Dolgozz magadon ingyen

Furcsa ezt mondani, de elsősorban a fejedben kell küzdened a hideg ellen. Egy kis szorgalom és lemondás kell hozzá, de ez nem kerül semmibe, és pozitív hatással lehet az életed más területein is. Kezd az úgynevezett sokkterápiás hidegzuhany. Minden zuhanyzás alkalmával, vegyél pár mély levegőt, csukd be a szemed, ne dacolj és fordítsd a csapot a JÉGHIDEG helyzetbe. Tarts ki minél tovább - például egy percig, majd melegen jutalmazd magad. Vegyél még egy levegőt, csukd be a szemed, és most már gondolkodás nélkül a JÉGHIDEG helyzetbe tedd a zuhanyt és élvezd a második kört. Mára ennyi elég is volt.

Ez csak egy fürdőszobai gyakorlat, ennek ellenére látni fogod, hogy felébreszt, talán jobban ellenállsz a megfázásnak, és úgy fogod érezni ... nos, egyszóval csak jobban. Lehet, hogy nem kell hat pulóvert felvenned a téli kabát alá, mikor kint még  amúgy is nulla felett van, és előfordulhat, hogy a termosztátot sem kell feltekerned 26 ° C-ra, hanem elég lesz a 20 ° C is.

És ha fellángol benned a hideg iránti szeretet, próbálj megedződni egy tóban vagy folyóban. Tényleg nagyon menő tud lenni. Ha tényleg utálod a hideget, mehetsz szaunázni is, de ne vigyük túlzásba, mert ez eléggé meg tudja terhelni a szervezetünket.

És hidd el, mindig az elején a legrosszabb, idővel elkezded igazán élvezni.

   

 

Hogyan támogassuk az immunrendszerünket.

Az immunitás valójában egy "pajzs", amely megvédi egészségünket. Íme néhány tipp, hogyan ne gyengítsük, hanem erősítsük.

>>> TOVÁBB

 

Rövid kilégzés vagy az izomok megfeszítése ingyen

Első variáció - 30 darab igazán mély be és kilégzés végzünk. A fejed elkezd forogni, és a tested elkezdi a felesleges oxigént elégetni. Meleged lesz, de itt még nem ér véget. Az utolsó lélegzetvételnél csak egy kicsit engedjünk ki és próbáljuk meg minél hosszabb ideig kibírni levegővétel nélkül. Mondjuk egy - másfél percig . Ne aggódj, a szervezetben elegendő oxigén van, és ez a gyakorlat aktiválja a nem tudatos, hasznos folyamatokat. Olyan hatása van mint egy erős espresso. Amikor levegőért kapkodsz, csak végy még egy mély lélegzetet, és tartsd vissza további 20-30 másodpercig. Ezután tarts egy rövid szünetet, és még 2 alkalommal megismételheted.

Ez gyakorlatilag egy rövid bevezető a Wim Hof módszerhez (Ő az az illető, aki 18 órán át sértetlenül kibírta nyakig a jégben), és edzés közben is jól fog jönni.

Ha nem akarsz fújtatni az emberek között, mint egy gőzgép akkor itt van a második lehetőség: Helyezkedj vállszélességű terpeszállásba és kezdj el tolni a lábujjaid a talaj felé. Feszítsd meg minden izmod (a vádlid, térded, feneked, hasizmod, lapockád, húzd össze nyakad). Tartsd ki ezt a megfeszített állapotot 3-5 másodpercig, és a lehető leghamarabb engedd el után. Ismételt meg az egészet tízszer és érezni fogod, ahogy felmelegszel.

 

Ha a test nem melegíti fel önmagát, akkor táplálékkal segítsd $

A téli hónapokban mindenféle kirándulás esetén értékelni fogod a különféle forró italt, ideális esetben egy termoszban. Továbbá a leves is remek választás télre. Csak főzz meg néhány burgonyát, hagymát, fokhagymát, és kész a kellemes étel. Nem foglal sok helyet és mégis bőséges. A szakértők tudják, hogy télen nem is rossz különféle zsírokból energiát nyerni, ezért visznek magukkal egy kis szalonnát vagy diót. És a természetes orvoslásból régóta ismert, hogy a testet főleg csípős fűszerek melegítik fel - bors, chili, kurkuma, gyömbér.

 

A fagyott ujjak néha mindenkit zavarnak

A fagyott ujj télen gyakori jelenség - ez annyira nem számít a városban, de ha hófúvás előtt nem tudod a külső sátort rákattintani a sátor rudazatra, az már  nagy bajjal jár. A fagyott ujjak elleni küzdelem egyik alapvető eszköze a kesztyű. Mindenki tudja ezt, de ha extra kényelmet akarsz adni a kezednek, nézd meg az egyujjas verziót. Manapság az egyujjas modellek is lehajtható ujjmelegítővel vannak felszerelve, ennek köszönhetően könnyedén írhat SMS-t és nem is fogja úgy érezni magát, mint egy űrhajós, aki hővédőt javít az ISS-en. Ahol a klasszikus kesztyű már nem elegendő, csak annyit kell tennünk, hogy egy elektromosan fűtött modellhez vagy kémiai alapon működő melegítő kiegészítőhöz nyúlunk segítségért.

A fentiek csak arra az esetre, ha el szeretnéd magad kényeztetni. A minimalisták számára pedig elég csupán pár váll- és karkörzés, hogy a lehető legtöbb vért juttassuk a kézfejünkbe. Ha sikerül odáig jutni, hogy az ujjaink bizsergenek, csak annyit kell tennünk, hogy rendszeresen szorítva, nyomogatva folyamatosan keringésben tartsuk őket. 

   

 

Hogyan tartsuk melegen a kezünket

A fagyott ujj télen gyakori jelenség - ez annyira nem számít a városban, de ha hófúvás előtt nem tudod a külső sátort rákattintani a sátor rudazatra, az már  nagy bajjal jár. A fagyott ujjak elleni küzdelem egyik alapvető eszköze a kesztyű.

>>> TOVÁBB

 

A lábak főleg jó melegben

Télen a lábunkat a legnehezebb melegen tartani. Amikor a lábujjaink teljesen átfagytak, mindig nagy fejtörést okoz, hogyan tudnánk kellően felmelegíteni őket. Az alpesi turizmus ismerői minden bizonnyal tudják, hogy néz ki ha ujjaink fagyási sérülést szenvednek és nem foglalkozunk vele kellően (röviden: kék aztán fekete aztán volt-nincs).

 

Adunk néhány tanácsot a lábaink melegen tartásával kapcsolatban. Kezdjük a legolcsóbbakkal.

a) Műanyag zacskóvégszükség esetére |$ - Soha nem hinnéd, hogy egy egyszerű műanyag zacskó, milyen szinten tudja javítani a téli túrádat. Bármilyen cipőd van, vegyél fel egy száraz zoknit, tekerd be a lábad egy műanyag zacskóba, és húzzál rá még egy zoknit. Egy ilyen hordozható szauna kissé izzadttá teszi a lábad, de télen ez nem olyan nagy probléma, és ilyenkor amúgy is jobban értékeljük a relatíve szárazságot de meleget.

 

b) Megfelelő zokni |$$ - télen úgy fogjuk értékelni a mefelelő zoknit, mint soha máskor. Nyáron kényelmes zoknit szeretnénk elsősorban, hogy elkerüljük a vízhólyagok kialakulását. Télen pedig elsősorban a lábunkat szeretnénk melegen tartani. Ebből a szempontból gyönyörűen működnek a merino zoknik, és még annál is jobban a membrános anyagból készült zokni.

 

c) Impregnálás vagy fagyás $$ - Alacsony hőmérsékleten és alacsony páratartalom esetén a láb melegét legjobban a membránnal ellátott cipők tartják meg, ideális esetben bőrrel kombinálva. A bőrnek azonban nagyobb odafigyelésre, ápolásra van szüksége. Erre remek megoldás lehet a legendás, impregnáláshoz használt Sno-Seal viasz. 

 

d) Vásárolj megfelelő cipőt $$$ - ha nincs mit impregnálni, jobban a zsbeünkbe kell nyúlni - ez a beruházás 60000 Ft körül lesz. A hóban a legjobb magasszárú túrabakancsot választani, minél szélesebb gumi védőborítással, amely megvédi a felsőrészt a kopástól. Ha fagyott hórétegen megy keresztül, a kristályok elsősorban a bőrt koptatják, így egy idő után az impregnálás is kezd lekopni ami azzal jár, hogy a cipő lassan elkezd átázni. Jó választás lehet egy ilyen széles védőréteggel ellátott (főleg az orr résznél) B-C keménységű bakancs, amire akár egy hágóvasat is könnyedén felszerelhetünk..

   

 

TESZT: Sealskinz WF Warm Weather Mid vízhatlan zokni

SealSkinz zokni tesztje - zokni azoknak, akik nem akarják egész évben levenni a futócipőt, de száraz és meleg megoldást keresnek..

>>> TOVÁBB

 

Jégcsap az orrnál alvás közben

Sajnos mindig kissé elpuhultam, és az igazi télen csak néhányszor voltam kénytelen kinnt aludni, ezért konzultáltam Tadeás barátommal. Tapasztalatait részben katonai kiképzése során és utazásai során szerezte meg - a trükkjeiről kérdeztem, amikor karácsonykor a Vezúv közelében sátrazott. Vess egy pillantást a divatos bivakjára.

 

Az alap egy jó hálózsák, amely megfelelően szigetel. Az utóbbi időben egyértelműen a legjobb választás egy hiteles gyártó, minőségi tolltöltetű modellje. De mi van, ha ez nem elég?

a) A lángok melegítenek minket | ingyen - ha nem fúj nagyon, és van mit égetni a környéken, gyújts tüzet. Nem lesz könnyű egész éjjel megőrizni a tüzet, csak melegíts fel pár követ, rakd őket zokniba aztán már mehetnek is a hálózsákba.

 

(b) Ősi segítség $ - nagyanyáink is már használtak forró vizes palackot. Ha van mivel, melegítsd fel a vizet, öntsd egy üvegbe, tekerd be egy tartalék pulóverbe, és már mehet ez is a hálózsákba. menjen a hálózsákba. Az a) és b) pontra vonatkozóan Tadeás azt javasolja, hogy helyezzük az ágyék területére az artériákban amelyek a lábunk felé vezetnek, felmelegedjen a vér. Alternatív megoldásként próbáld ki a hónaljnál.

 

c) Hideg fejjel $ - A hőleadás 20%-a a fejünkön keresztül történik, ezért a hálózsákban azt javaslom, hogy húzd össze a gallérnál és a kapucniban levő huzózsinóróokat is, hogy minél kevesebb hő távozzon. Viselhetsz egy sapkát is, vagy akár tollmaszkot extrém expedícióknál. Ha annyira hideg a levegő, hogy nem kapunk levegőt, akkor sálban is aludhatunk ami takarja a szánkat és az orrunkat is. Határozottan nem ajánlom, hogy a hálózsák belsejében lélegezz - a kilélegzett nedvesség csökkenti a tollak szigetelő képességét.

 

d) Nem elég? Adj hozzá egy kis kémia $$ - az utóbbi évek slágere a melegítő párna - amit csak kicsomagolsz és a levegő reagál a párnában lévő anyaggal, így az elkezd hőt kibocsátani. Hűvös helyre helyezed a párnákat, és akár nyolc órán keresztül is élvezheted a gyengéd melegséget. Cipőhöz vagy kesztyűhöz is alkalmas. A közelmúltban a Zippo bemutatott egy oylan vegyi melegítőt, amely utántölthető, így használat után nem kell kidobni. Elég csak egy kis benzint hozzáönteni. És nem, nem ég lánggal, biztosan nem gyújt be semmit, csak szellőztetni kell egy kicsit.

 

d) Újra a lábak? | $$$ - modern időket élünk, így vannak speciális szigetelő csizmák is a tél szerelmesei számára. Elég felvenni, és egész éjjel meleg lesz. De ezeknek a cipőknek a funkciója itt nem ér véget, sokkal gyakrabban fogod értékelni őket, mint várnád.

   

 

Hogyan tartsuk melegen a lábát

Amikor a lábujjaink teljesen átfagytak, mindig nagy fejtörést okoz, hogyan tudnánk kellően felmelegíteni őket. Az alpesi turizmus ismerői minden bizonnyal tudják, hogy néz ki ha ujjaink fagyási sérülést szenvednek és nem foglalkozunk vele kellően (röviden: kék aztán fekete aztán volt-nincs).

>>> TOVÁBB

 

Praktikus tippek a végére

Télen nagyon sok hibát elkövethetünk amiken akár az életünk is múlhat:

  • Már mondtuk, hogy viselj sapkát, maszkot, sálat, és NE lélegezzen be a hálózsákba.
  • Ne feledd továbbá, hogy az alkohol csökkenti a testhőmérsékletét - ha nincs esély a megmenekülésre, segít elviselni a kikerülhetetlen véget, de egyébként kerüljük el.
  • Ne hagyd otthon a napszemüveget, erre havas terepen ugyan úgy szükségünk lesz - elvégre a hóvakság olyan állapot, amikor a hó UV-sugárzása által visszaverődés égeti a szaruhártyád emiatt több napig nem tudod majd kinyitni a szemed.
  • Szárítsd meg a cipőt a "3 lépés" szabály szerint - Ne helyezd őket közelebb, mint 3 lépés távolság a sugárzó hőforrástól (tűzhely, fűtőberendezés), tömd meg azokat papírral, amelyet rendszeresen cserélsz. (Legalábbis, ha nem akarod, hogy a bőr megrepedjen és a ragasztó megolvadjon.)
  • Ne becsüld alá a UV faktoros krémet és s szájbalzsamok erejét - a nap a hegyekben gyorsabban barnít, mint gondolnád.
  • Télen hagyd otthon a pamutot - a pamut jobban megtartja a nedvességet, és több hőt veszítesz ezáltal, éppen ellenkezőleg, a polipropilént javasoljuk.

A tél elég kegyetlen lehet, de másrészt gyönyörű kilátást nyújt, és a havas erdő titokzatos csendjét sem tudjuk máshol megtapasztalni. Tehát ne aggódj, kelj fel és kalandozz. Látni fogod, hogy egy egész napos fogcsikorgatás után még a hétköznapi kenyér és tea is isteni manna lesz.

 

Hasznos Linkek

 

Szerző: Matyás Vejskal

Források: szerzői archívum, fotódokumentáció Tadeás-tól, pixabay.com , unsplash.com

Hogyan szereljük fel magunkat hosszú távú futásra

Tanácsadás

Szeretsz futni és játszani azzal a gondolattal, hogy még hosszabb távokat próbálj ki? Tehát folytasd - mindent megtalálsz, amire szükséged van ebben a cikkben.

Regenerálás edzés után

Tanácsadás

Olyan gyakran figyelmen kívül hagyjuk, és mégis olyan fontos. A sportolók kiváló eredményein alapul, de kihatásukra és kudarcaikra is hatással van. Ha sokáig elhanyagoljuk, hosszú távú vagy krónikus betegségekhez vezethet. Miről beszélünk? A regenerációról. Miért olyan fontos? Hogyan kell megfelelően regenerálódni és mit kell használni?

Miért érdemes gerincvédőt venni

Tanácsadás

A gerincvédő? Ez számomra nem szükséges, egy újabb extra dolog, ami sok pénzbe kerül, és haszontalan... Elég gyakran halljuk ezt a véleményt, és mivel határozottan nem értünk egyet vele, a Tanácsadó sorozatunkhoz írtunk nektek egy cikket, amelyben megvitatjuk a gerincvédőket.

Válogatásunk

Axon Runner bélelt sportsapka, szegélyénél gyorsan száradó fleece anyaggal. Rendkívül kényelmes és meleg.

3 342 Ft (25.19 %) 2 500 Ft

Kosárba teszem

Mountain síszemüveg az Axon márkától, cserélhető lencsékkel. A szemüveg karcolás és párásodás elleni...

18 484 Ft (12.02 %) 16 263 Ft

Kosárba teszem

Axon Swing 512 síszemüveg dupla narancssárga lencsével és párásodás, illetve karcolás elleni védelemmel. 

13 165 Ft (12.02 %) 11 582 Ft

Kosárba teszem